top of page
Publications

Publications revues par un comité de lecture

  • Bégin-Caouette, O, Niflis, K., et Angers, V. (2014). Organizational strategies and participation rate in student mobility projects: The case of technical and vocational education institutions. Community College. Journal of Research and Practice, 39(6), 568-583. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10668926.2013.865003

  • Bégin-Caouette, O. (2018). Le processus d'internationalisation des cégeps : Une analyse historique et géopolitique. Revue canadienne d'enseignement supérieur, 48(1), 99-117. http://journals.sfu.ca/cjhe/index.php/cjhe/article/view/188118/pdf

  • Bégin-Caouette, O. (2019). Behind Quality, there is Equality: An Analysis of Scientific Capital Accumulation in Social-democratic Welfare Regimes. Comparative and International Education, 48(1). https://ir.lib.uwo.ca/cie-eci/vol48/iss1/5

  • Bégin-Caouette, O. (2019). The Perceived Impact of Eight Systemic Factors on Scientific Capital Accumulation. Minerva. https://doi.org/10.1007/s11024-019-09390-5

  • Bégin-Caouette, O. et Jones, G. (2014). Student organizations in Canada and Quebec's "Maple Spring". Studies in Higher Education, 39(3), 412-425.

  • Bégin-Caouette, O. et Zambo Assembé, É. (2022). L’influence des activités internationales sur la production de recherche universitaire au Canada. Revue d’éducation comparée et internationale / Comparative and international education, 50(2), 13-32. https://doi.org/10.5206/cieeci.v50i2.14094.

  • Bégin-Caouette, O., Askvik, T. et Bian, C. (2016). Interplays between Welfare Regimes Typology and Academic Research Systems in OECD Countries. Higher Education Policy, 29(3), 287–313. doi: 10.1057/hep.2015.25

  • Bégin-Caouette, O., Champagne-Poirier, O., Loiola, F., Beaupré-Lavallée et Paradis, P. (2021). Faire face aux transformations dans l’enseignement supérieur : une conceptualisation des interactions entre différentes innovations pédagogiques. Enjeux & Société, 8(2), 216-242. https://doi.org/10.7202/1078496ar

  • Bégin-Caouette, O., Jansen, J. et Beaupré-Lavallée, A. (2018). The perceived contribution of early-career researchers to research production in four Nordic higher education systems. Higher Education Policy. https://doi.org/10.1057/s41307-018-0125-5

  • Bégin-Caouette, O., Kalpazidou Schmidt, E. et C. Field, C. (2017). The perceived impact of research funding streams on the level of scientific knowledge production in the Nordic higher education systems. Science and Public Policy, 44(6), 789-801. doi: 10.1093/scipol/scx014

  • Bégin-Caouette, O., Khoo, Y. et Afridi, M. (2015). The processes of designing and implementing globally networked learning environments and their implication on college instructors’ professional learning: The case of Québec CÉGEPs. Comparative and International Education, 43(3), http://ir.lib.uwo.ca/cie-eci/vol43/iss3/4

  • Bégin-Caouette, O., Nakano Koga, S.M. et Karram Stephenson, G. (2020). L’influence perçue des instruments d’action publique fédéraux et provinciaux sur la production de recherche universitaire au Canada. Revue canadienne d'enseignement supérieur, 50(3). https://doi.org/10.47678/cjhe.vi0.188799

  • Bégin-Caouette, O., Trottier, C., Eastman, J., Jones, G.A., Noumi, C. et Li, S.X. (2018). Analyse de la gouvernance systémique des universités au Québec et comparaisons avec quatre autres provinces canadiennes. Revue canadienne d’enseignement supérieur, 48(3), 1-22.

  • Béland, S., Bureau, J. S., et Peters, M. (2020). Plagier en temps de pandémie. Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, Numéro Hors-série, 1, 35-40.

  • Béland, S., Raîche, G. et Magis, D. (2015). L’utilisation du facteur de Bayes pour identifier les étudiants qui répondent au hasard dans les épreuves d’évaluation des apprentissages et les questionnaires de recherche. Revue des sciences de l’éducation, 41, 385-429.

  • Béland, S., Raîche, G., Magis, D. et Riopel, M. (2016). Étude de nouveaux indices de détection de la réponse au hasard et de l’inattention selon différentes valeurs de l’habileté dans le contexte de la modélisation de Rasch. Mesure et évaluation en éducation, 39, 95-118.

  • Bouchard St-Amant, P.-A., Vallée, L., Raymond-Brousseau, L. et Allali, M. (2022). Démystifier la formule de financement des universités: Compréhension des effets et des intérêts pour les institutions en enseignement supérieur. PUQ. https://www.puq.ca/catalogue/collections/demystifier-formule-financement-des-universites-4019.html

  • Collins, T. et Magnan, M.-O. (2018). Postsecondary Pathways among Second-Generation Immigrant Youth of Haitian Origin in Quebec. Canadian Journal of Education, 41(2), 413-440.

  • Deyrich, M.-C., Cui, B. et Bégin-Caouette, O. (2016). Internationalisation, pédagogie et réformes de l'enseignement supérieur à l'heure de la mondialisation. Éducation comparée, 15(1), 7-17.

  • Eastman, J., Jones, G.A., Bégin-Caouette, O., Li, S., Noumi, C. et Trottier, C. (2019). Federalism and university governance in Canada. Canadian Journal of Public Administration, 62(2). https://doi.org/10.1111/capa.12319

  • Eastman, J., Jones, G.A., Bégin-Caouette, O., Li, S., Noumi, C. et Trottier, C. (2018). Provincial oversight and university autonomy in Canada: Findings of a Comparative Study of Canadian Universities. Canadian Journal of Higher Education, 48(3), 65-81.

  • Freitas, R. G. de. et Costa, A. C. (2019). Regulação tecnoidealista educacional na europa: o caso italiano. Educação e Sociedade, 40. doi: 10.1590/ES0101-73302019218165

  • Freitas, R. G. de. et Coelho, H. (2018). Modernizar para não ficar para trás: políticas de emulação neoliberal no sistema educacional italiano. Marx e o Marxismo, 8(11), 264-277.

  • Goulet, M.-J. et Fournier, C. (2016). Classification des sujets abordés dans dix manuels de rédaction web : Vers un outil de référence pour l’enseignement universitaire. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 9(1), 1-12. doi: 10.17851/1983-3652.9.1.1-12

  • Goulet, M.-J. et Pelletier, L. (2017). Contents and approaches to technology in digital writing instruction: Evidence from universities of two Canadian provinces. Computers and Composition, 43, 73-87. doi: 10.1016/j.compcom.2016.11.007

  • Goulet, M.-J. et Pelletier, L. (2014). Les compétences technologiques des rédacteurs professionnels : résultats d’une enquête pancanadienne et analyse des cours offerts dans les universités ontariennes. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 11(1), 61-72. http://ritpu.ca/IMG/pdf/RITPU_v11_n01_61-2.pdf

  • Kamanzi, P. C., Bastien N., Doray, P. et Magnan, M.-O. (2016). Immigration et cheminements scolaires aux études supérieures au Canada : qui y va et quand? Une analyse longitudinale à partir du modèle de Cox. Canadian Journal of Higher Education/Revue canadienne d’enseignement supérieur, 46(2), 225-248.

  • Kamanzi, P. C., Magnan, M.-O., Pilote, A. et Doray, P. (2018). Immigration et morphologie des parcours scolaires dans l’enseignement supérieur au Canada : le cas de la province de Québec. Revue européenne des migrations internationales (REMI), 32(2-3), 253-278.

  • Karram Stephenson, G., Jones, G.A., Bégin-Caouette, O., Scott Metcalfe, A. (2020). Teaching, research and the Canadian professoriate : Findings from the 2018 APIKS survey. Higher Education Forum, 17(3), 25-41. http://doi.org/10.15027/48953.

  • Karram Stephenson, G., Jones, G.A., Fick, E., Bégin-Caouette, O., Taiyeb, A. et Metcalfe, A. (2019). What’s the protocol? Canadian university research ethics boards and variations in implementing Tri-council policy. Canadian Journal of Higher Education, 50(1), 67-81. https://journals.sfu.ca/cjhe/index.php/cjhe/article/view/188743

  • Leśniewska, J., Pichette, F. et Béland, S. (2018). First language test bias? Comparing French-speaking and Polish-speaking participants’ performance on the Peabody Picture Vocabulary Test. Canadian Modern Language Review, 74, 27-52. https://doi.org/10.3138/cmlr.3670

  • Loignon, G. & Béland, S. (2020). Entre conservatisme et rectitude politique en enseignement supérieur : un commentaire critique sur The coddling of the American mind. Revue des sciences de l’éducation, 46(3), 199–212.

  • Magnan, M.-O., Grenier V. et Darchinian, F. (2015). Stratégies d’orientation et d’insertion professionnelle des jeunes issus de l’immigration à Montréal : motifs de choix des institutions postsecondaires anglophones et francophones. Cahiers canadiens de sociologie, 40(4), 501-525.

  • Magnan, M.-O., Pilote, A., Grenier, V. et  Darchinian, F. (2017). Jeunes issus de l’immigration et choix d’orientation au postsecondaire à Montréal. Canadian Journal of Higher Education/Revue canadienne d’enseignement supérieur, 47(3), 34-53.

  • Magnan, M.-O., Pilote, A., Grenier, V. et Kamanzi, P. C. (2017). Le rôle de la socialisation familiale dans les choix d’études supérieures des jeunes issus de l’immigration. Revue internationale Jeunes et Société, 2(1), 30-58.

  • Nakano Koga, S.M., Beaupré-Lavallée, A., Bégin-Caouette, O. (2021). Accountability Measures in Higher Education and Academic Workload: A Ten-year Comparison. Brock Education, 30(2), 116-136. https://doi.org/10.26522/brocked.v3012.872

  • Nizet, I., Leroux, J.-L., Deaudelin, C., Béland, S. et Goulet, J. (2016). Bilan de pratiques évaluatives à distance en contexte de formation universitaire. Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur, 32. ripes.revues.org/1073

  • Pelletier, L. et Goulet, M.-J. (2018). Analyse de formules employées par le gouvernement et de leurs stratégies de cadrage sous-jacentes pendant le printemps érable québécois de 2012. Argumentation et analyse du discours, 21, 1-19. doi: 10.4000/aad.2688

  • Pichette, F., Béland, S. et Leśniewska, J. (2019). Detection of Gender-Biased Items in the Peabody Picture Vocabulary Test. Languages, 4. https://www.mdpi.com/2226-471X/4/2/27

  • Pichette, F., Béland, S. et Raîche, G. (2016). Application de l’indice Lz pour l’élimination de données de recherche en langue. Mesure et évaluation en éducation, 39, 1-22.

  • Tremblay, S., Magnan, M.-O. et Levasseur, C. (2018). Religion and the Negotiation of the Boundary between Majority and Minority in Québec: Discourses of Young Muslims in Montréal CÉGEPs. Education Sciences Journal, 8(183), 1-23.

Livres et chapitres de livre

  • Beaupré-Lavallée, A. et Bégin-Caouette, O. (2018). Collective Student Action and Student Association in Quebec. Dans W. Archer et H.G. Schuetze (dir.), Policies and Reforms Affecting Higher Education’s Principal Mission: Preparing Students for Life and Work. Pays-Bas: Brill Publisher.

  • Bégin-Caouette O., Jones G.A., Stephenson G.K., Metcalfe A.S. (2021). Canada: The Role of the University Sector in National Research and Development. Dans Aarrevaara T., Finkelstein M., Jones G.A., Jung J. (dir.), Universities in the Knowledge Society. The Changing Academy – The Changing Academic Profession in International Comparative Perspective (pp. 375 392). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-76579-8_21

  • Bégin-Caouette, O. (2014). Les systèmes d'enseignement supérieur sociaux-démocrates et les classements internationaux des universités. Dans S. Paquin et S. Lévesque (dir.), La social-démocratie face à la mondialisation : Le Québec comparé aux pays scandinaves (p. 249-270). Montréal : Presses de l'Université de Montréal.

  • Bégin-Caouette, O. (2016). Building comparative advantage in the global knowledge society: Systemic factors contributing to academic research production in four Nordic higher education systems. Dans C. Sarrico, P. Texeira et al. (dir)., Global Challenges, National Initiatives, and Institutional Responses: The Transformation of Higher Education, Edition 9 (p. 29-54). Pays-Bas : Sense Publisher.

  • Bégin-Caouette, O. (2017). Meeting the Challenges of Globalization While Preserving Institutional Singularity: The Case of Quebec CEGEPs. Dans R.L. Raby et E.J. Valeau (dir.), Handbook of Comparative Studies on Community Colleges and Global Counterparts (p.1-16). Springer Publishers. doi: 10.1007/978-3-319-38909-7_25-1

  • Bégin-Caouette, O. Maltais, É. et Nakano Koga S.M. (2022, à paraitre) Context Matters: Conceptualizing Public Research Funding through the Lens of the Varieties of Academic Capitalism Approach, In Benetto, L. Jongbloed, B. et Hicks, D. (Eds) (Fall 2022) Handbook of public funding of research. Edward Elgar Publishing.

  • Béland, S. et Leduc, D. (2022). Introduction. Dans Béland, S. et Leduc, D. (Éds., 2021), Regards sur l’évaluation des apprentissages en arts à l’enseignement supérieur-tome II. Québec, Québec : Presses de l’Université du Québec.

  • Béland, S. et Leduc, D. (Éds., 2022) : Regards sur l’évaluation des apprentissages en arts à l’enseignement supérieur-tome II. Québec, Québec : Presses de l’Université du Québec.

  • Béland, S., Leduc, D. et Detroz, P. (2022). Plaidoyer pour promouvoir la recherche sur la tricherie dans les programmes d’études en art. Dans Béland, S. et Leduc, D. (Éd.), Regards sur l’évaluation des apprentissages en arts à l’enseignement supérieur. Québec, Québec : Presses de l’Université du Québec

  • Bernatchez, J. (2021, à paraître). «L'université au Québec: une réflexion sur la dialogue tradition/innovation», In Savard, D., Larouche, C., et Ann, A., (dir.) (2021). Système d’enseignement supérieur : vision prospective, enjeux et tensions, coll. Les Livres en Ligne (LEL) du CRIRES. https://lel.crires.ulaval.ca/ (prépublication)

  • Demers, L., Bernatchez, J. et  Umbriaco, M., (dir.) (2019). De l'administration à la gouvernance des universités: progrès ou recul?, Québec, Presses de l'Université du Québec, 178 p.

  • Eastman, J., Jones, G.A., Trottier, C. et Bégin-Caouette, O. (2022). University Governance in Canada: Navigating Complexity. McGill-Queen’s University Press. https://www.mqup.ca/university-governance-in-canada-products-9780228011453.php?page_id=46&     

  • Leduc, D. et Béland, S. (2017). Regards sur l’évaluation des apprentissages en arts à l’enseignement supérieur. Québec, Québec : Presses de l’Université du Québec.

  • Leduc, D. et Béland, S. (2022). Rendre compte de pratiques évaluatives en arts au postsecondaire avec le regard de l’évaluation située. Dans Béland, S. et Leduc, D. (Éd.) : Regards sur l’évaluation des apprentissages en arts à l’enseignement supérieur. Québec, Québec : Presses de l’Université du Québec.

  • Magnan, M.-O. (2018). The Path to Equity and Social justice in Guidance Counselling in Quebec: Young People from Immigrant Backgrounds. Dans S. Collins (dir.), Embracing Cultural Responsivity and Social Justice : Re-Shaping Professionnal Identity and Counselling Psychology (EPub version). https://www.vitalsource.com/en-ca/

  • Pilote, A. et  Magnan, M.-O. (2014). University attendance: comparison of Canada’s Official Language Minorities. Dans R. Landry (dir.), Life in an Official Minority Language in Canada (p. 136-158). Moncton : Institut canadien de recherche sur les minorités linguistiques.

  • Savard, D., Larouche, C., et Ann, A., (dir.) (2021, à paraitre). Système d’enseignement supérieur : vision prospective, enjeux et tensions, coll. Les Livres en Ligne (LEL) du CRIRES. https://lel.crires.ulaval.ca/

  • Umbriaco, M., Maltais, É., Bauce, É. et Bernatchez, J., (2021, à paraitre), Visions de l’université par des administrateurs-trices universitaires du Québec, In Savard, D., Larouche, C., et Ann, A., (dir.) (2021). Système d’enseignement supérieur : vision prospective, enjeux et tensions, coll. Les Livres en Ligne (LEL) du CRIRES. https://lel.crires.ulaval.ca/

Publications dans des revues universitaires et professionnelles

Rapports, mémoires et thèses

Comptes rendus et notes de recherche

  • Maltais, E. Luckerhoff, J. et Bégin-Caouette, O. (2021, à paraitre). Résumé et discussion concernant le document regroupant le rapport des journées de délibérations et le document de réflexion et de consultation sur l’université québécoise du futur. Enjeux et société, 8 (2).

  • Maltais, E. Luckerhoff, J. et Bégin-Caouette, O. (2021). Résumé du document de réflexion et de consultation sur l’université québécoise du futur. Enjeux et société, 8 (1).

Actes de colloques

  • Goulet, M-J. (2019). Économie de l'enseignement des documents écrits au supérieur : une étude de cas. Dans B. Jacquemin et M. Ghenima (dir.), Actes du 21e Colloque international sur le document numérique (CIDE) (p. 155-165). Paris : Europia.

  • Leduc, D. et Béland, S. (2019). L'évaluation des apprentissages en arts en enseignement supérieur sous la loupe de l’évaluation située. Dans Gremion, C., Sylvestre, E. & Younes, N. (dir.). (2019). Actes du 31e Colloque scientifique international de l’ADMEE-Europe : Entre normalisation, contrôle et développement formatif. Évaluations sources de synergies ? (p. 452-454) Lausanne, Suisse : IFFP et CSE de l’Université de Lausanne.  

bottom of page